Isnin, 20 Disember 2010

Jin Silat Ajar Manusia Melawan Allah

 Salam. Hujung minggu lepas, saya telah diminta oleh seorang pesilat batin untuk mengesan sejauh mana ilmu yang dituntutnya benar atau tidak di sisi agama Islam yang suci. Saya pun menyuruhnya duduk di depan saya dan menadah telapak tangan ke langit. Dengan mata terpejam.

Agama Islam merupakan agama yang syumul. Justeru tiada yang aneh dan peliknya praktik amalan saya lakukan. Dengan bermula dengan kalimah ta'awudz dan kalimah tammah. Kalimah perlindungan tersebut saya ucap berulang kali. Di alam jin-setan. kalimah perlindungan tersebut seperti HON yang mengegegarkan kepala otak mereka.

Dan dengan rahmat Allah (mestinya kaedah yang betul antaranya hanya terdapat dalam teknik rawatan rahmaniah) pesakit cepat sahaja menunjukkan reaksi memberontak. Dada pesilat itu berombak-ombak. Saya mengerling wajah pesilat. Wajahnya berkerut2. Apabila saya memulakan zikir Allah, badannya macam mengeliat2 atau getaran seluruh badan.

Apabila saya meletakkan tapak tangan saya di atas telapak tangannya, saya mula membacakan ayatul kursi dgn sederhana kuat. Bukannya menengking atau memekik atau pakai mikrofon. Biasa2 saja. Sampailah bacaan ayatul kursi yang ke 4, pesilat itu mula mengangkat mukanya dan cuba membuka matanya. Punggungnya mula terangkat dan tangannya yang saya tekan dengan telapak tangan saya mula cuba diangkat. Saya memusatkan lagi tumpuan kepada Allah dan pasrah sehabis2nya kepada Allah sambil mengulangi kalimah.... (kalimah rahsia ini hanya dibukakan dalam pengajian Ilmu Hikmah Nur Hikmah-ia tidak sesekali mengandungi kalimah syirik tetapi diamil daripada kitab tasawuf yang ungkapan itu menguatkan lagi makrifat kita sehingga merasakan diri kita ini tiada apa-apa dan tiada kuasa. Ya, ilmu hikmah asli bukan menjadikan kita hebat dan rasa bekuasa. Lagi tinggi tahap dalam pencapaian ilmu hikmah maka semakin hansur luluhlah diri dalam kemaha esaanNya dan kemahakuasaannya. )

Nyata kudrat sekuat gajah tidak mampu melawan hamba Allah yang ikhlas sepenuhnya serah diri kepada Allah. Pesilat itu mula teringat pesan saya, berzikir dengan kalimah Allah Allaahh Allah. Jangan biarkan diri kita dikuasai entiti luar. Ingatlah ROH kita tidak mampu dikuasai oleh sesuatu apapun.

Apabila dia berzikir dengan kalimah Allah, saya pun memasukkan nur dalam hatinya (makrifat) dnegan haqqul yakin, maka kepala yang tertegak dan punggung yang terangkat mula kendur dan menunduk semula. Keluar peluh 'bercerau' atau banyak dari tubuhnya. Sehinggalah selesai sesi rawatan Pancaran Nur (Penyaluran) kini tiba masanya untuk Pancaran Nur (Rentapan). Tiada apa-apa yang berlaku semasa proses tersebut berjalan. Hanya pesilat  tesentak2 sedikit semasa saya merentap itu (teknik pancaran nur diajar dalam silibus Ilmu Himah Nur Makrifah).

"Apa yang abang alami semasa saya rawat abang tadi?"tanya saya sambil bersandar setelah selesai merawatnya petang tadi.

"Abang nampak, sekujur lembaga tiba-tiba muncul dalam kegelapan mata abang ini. Dia memakai baju silat, selempang merah sebijik macam tok guru abang. Lembaga itu mengajar abang untuk melawan awak. Dia mengajar saya untuk menepis tangan awak yang menekap ke telapak tangan saya, dan menjurus dahi awak." katanya dengan dahi berkerut tetapi lancar.

"benarkah abang?Latarnya macam mana?"tanya saya spontan.

"Latar lembaga itu hitam lah. Dan dari arah bertentangan dengan kedudukan lembaga tersebut pula terang benderang. Siap ada kalimah Allah lagi macam bintang cerahnya memancar-mancar. Dan lembaga tersebut seolah olah mahu menjurus cahaya dna kalimah Allah tersebut...namun akhirnya cahaya itu meliputi lembaga dan melupsukan kegelapan sehinggalah abang tidak lihat apa-apa lagi melainkan cahaya yang terang benderang....masa awak baca tadi abang memang dah nak ikut apa lembaga itu ajar...hati dah panas...macam diajak ke medan perang..tapi bila terdengar sayup-sayup suara awak menyuruh saya berzikir dengan kalimah Allah, saya pun tak ikut lembaga selempang merah itu...saya hanya berzikir..."

"Alhamdulillah abang...ingatlah abang...ilmu yang abang tuntut bukan ilmu yang dirahmati dan diredhoi. Kalau dirahmati mengapa mahu melawan zikir dan ayat quran yang terang-terang haq?"

Pesilat itu diam sejenak.

"betul...abang tak nafikan...namun bagi abanglah...ilmu ini setakat ini abang tak nak guna lagi..memang buatkan abang marah2 je barannya....tapi kan...abang rasalah ilmu ini berguna ketika darurat....masa ni abang akan gunakan balik...."


Saya terdiam tanpa berkata apa-apa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ibu Duit Inti Karomah