Khamis, 14 Oktober 2010

Antara berubat dengan belajar

Antara berubat dengan belajar manakah yang perlu kita lakukan dahulu?

Persoalan ini timbul apabila saya didatangi oleh beberapa orang pesakit yang terbutu-buru sahaja mahu belajar dan berubat pada masa yang sama. Mula-mulanya hanya datang untuk mengubat kemudian dinyatakan hasrat mahu belajar. Apabila saya tanya sekali lagi beberapa hari kemudian untuk apa dia belajar ilmu...Dinyatakan mahu mengubat anggota keluarga yang sakit. Masalahnya ilmu haq ini namanya sahaja ilmu perubatan tetapi ilmu itu tetap bertemu di satu punca yang satu yakni menuju kepada Allah.

Antara berubat dengan belajar..berubatlah dahulu. Jangan ingat badan sakit atau masih ada gangguan atau saka tetapi mahu belajar dahulu dengan alasan dapat mengubat diri sendiri. Niat itu bagus tetapi ingatlah ramai yang berputus asa dan berhenti kerana gangguan masih ada dan berzikir sahaja banyak sungguh sakit sana sini menyebabkan berhenti amalan tersebut.

Jadi tidak tercapai matlamat. Hendak belajar. Malah sakit pun tak terubat. Apabila sakit maka utamakan berubat dahulu. Ini kerana hendak belajar dan hendak berubat dua hal berbeza yang memerlukan biaya dan mahar atau bayaran tertentu.  Namun ia terkecuali bagi guru yang mempunyai daya energi yang besar yang dapat melakukan pembersihan jalur tenaga dalam masa yang singkat.

Setiap ilmu yang haq bermuara daripada zikir. Bukan bermaksud zikir hendak kuat dan kelebihan tetapi zikir itu sendiri memompa sifat positif pada diri dan membuang sifat negatif dalam diri. Banyak kita kurang faham banyak penyakit berpunca daripada perangai yang tidak semenggah. Perangai itu membuahkan sakit yang berbagai-bagai bermula daripada sakit fizikal hingga sakit batini. Jadi betulkan dulu perangai yang tak semenggah itu dengan taubat.

Rumusannya jika sakit berubat dulu. Kemudian apabila sudah kurang belajarlah dengan cara dan adab yang betul. Insya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Gemblengan Ilmu di Gunung Jerai Panggilan Akhir

Salam. Siapa yg berhajat utk menuntut ilmu2 kebatinan aliran haq dan putih saya ada buat di Gunung Jerai dlm pd 1 hingga 3 Disember ini.  ...