Isnin, 16 Mei 2011

Bagaimana membuatkan orang di sekeliling kita suka dan kasih kepada kita?

1. Selalu menghargai dan memberi pujian.
Pujian itu seperti air segar yang dapat melegakan rasa haus manusia akan penghargaan. Dan kalau anda selalu siap memberikan air segar itu kepada orang lain, anda berada pada posisi yang terbaik untuk disukai oleh orang lain. Caranya? Bukalah mata lebar-lebar untuk selalu melihat sisi baik pada sikap dan perbuatan orang lain. Lalu pujilah dengan tulus.

2. Buatlah orang lain merasa dirinya sebagai orang penting.
Tunjukkanlah dengan sikap dan ucapan bahwa anda menganggap orang lain itu penting. Misalnya, jangan biarkan orang lain menunggu terlalu lama, katakanlah maaf bila salah, tepatilah janji dan sebagainya.

3. Jadilah pendengar yang baik.
Kalau bicara itu perak dan diam itu emas, maka pendengar yang baik lebih mulia dari keduanya. Pendengar yang baik adalah peribadi yang diperlukan dan disukai oleh semua orang. Berilah kesempatan kepada orang lain untuk bicara, ajukan pertanyaan dan buat dia  untuk terus bicara. Dengarkanlah dengan empati, dan jangan menilai atau menasihatinya apabila tidak diminta.

4. Ingat dna sebutlah nama orang dengan betul
Nama adalah milik berharga yang bersifat peribadi. Umumnya orang tidak suka bila namanya disebut secara salah atau sembarangan. Kalau ragu, tanyakanlah bagaimana melafazkan dan menulis namanya dengan benar.

5. Bersikap ramah-tamah
Semua orang senang bila diperlakukan dengan ramah. Keramahan membuat orang lain merasa diterima dan dihargai. Keramahan membuat orang merasa betah berada didekat anda.

6. Bermurah hatilah.
Anda tidak akan menjadi miskin karena memberi dan tidak akan kekurangan kerana memberi. Seorang yang sangat bijak pernah menulis, orang yang murah hati, berbuat baik kepada dirinya sendiri. Dengan demikian kemurahan hati suatu sisi baik buat anda, dan disisi lain berguna bagi orang lain.

7. Hindari kebiasaan mengkritik, mencela, atau menganggap remeh.
Umumnya orang tidak suka kalau kelemahannya diketahui oleh orang lain, apalagi dipermalukan. Semua itu menyerang langsung ke pusat harga diri dan dapat membuatkan orang mempertahankan diri dengan sikap yang tidak bersahabat.

8. Bersikaplah asertif.
Orang yang disukai bukanlah orang yang selalu berkata ya, tetapi orang yang dapat berkata tidak apabila diperlukan. Sewaktu prinsip atau pendapat anda bertentangan dengan orang lain. Anda tidak harus menyesuaikan diri atau memaksakan mereka menyesuaikan diri dengan anda. Jangan takut untuk berbeza dengan orang lain. Yang penting perbezaan itu tidak menimbulkan konflik, tapi menimbulkan sikap saling pengertian. Sikap asertif selalu lebih dihargai dibandingkan dengan sikap "yes man"

9. Perbuatlah apa yang anda ingin orang lain perbuat kepada anda.
Perlakuan apapun yang anda inginkan daripada orang lain yang dapat menyukakan hati, itulah yang harus anda lakukan terlebih dahulu. Anda harus mengambil inisiatif untuk memulainya. Misalnya, apabila ingin diperhatikan, mulailah memberi perhatian. Bila ingin dihargai, mulailah menghargai orang lain.

10.Cintailah diri sendiri.
Mencintai diri sendiri berarti menerima diri apa adanya, menyukai dan melakukan apapun yang terbaik untuk diri sendiri. Ini berbeda dengan egois yang berarti mementingkan diri sendiri atau egosentris yang berarti berpusat kepada diri sendiri. Semakin anda menyukai diri sendiri, semakin mudah anda menyukai orang lain, maka semakin besar peluang anda untuk disukai orang lain. Dengan menerima dan menyukai diri sendiri, anda akan mudah menyesuaikan diri dengan orang lain, menerima mereka dengan segala kekurangan dan keterbatasannya, bekerjasama dengan mereka dan menyukai mereka. Dalam diam tak diam ri anda memancarkan pesona peribadi yang dapat membuatkan orang lain menyukai anda.

***

Kadangkala kita sudah melakukan semua perkara di atas atau tips-tips lainnya untuk lebih disukai oleh orang di sekeliling kita terutama sekali majikan kita, anak isteri kita, kaum kerabat dan sahabat handai kita...

NAMUN hasilnya sangat kurang menyebabkan kita hampir merasa berputus asa...Mengapa tidak cuba kaedah terapi pengasih kaedah Rahmaniah?

Dengan izin, rahmat dan redho Allah, sesiapa sahaja yang ingin meraih kesukaan orang dan perhatian dan sayang orang kepada kita bolehlah berikhtiyar untuk mendapatkan terapi pengasih daripada kami.

Terapi pengasih ini LANGSUNG tidak melibatkan mainan makhluk halus..guna minyak mati dibunuh..atau barang ghaib yang banyaknya penipuan..tetapi dengan kaedah terapi pada point-point pada wajah dan doa mustajab maka terpancarlah pesona diri dan pesona pengasih tingkat tinggi..tiada taranya..laksana berlian di suluh cahaya...Insya Allah sebenarnya pada diri kita sudah tersedkia pesona pengasih yang hebat tersebut cuma kita belum dapat membuka dan mengisinya dengan kaedah yang benar dan haq...Insya Allah dialu-alukan...testimoni sebelumnya banyak yang menyatakan dahulunya bosnya garang dan suka negatif terhadap dirinya..kini bosnya berlembut..mesra dan segala kerjanya berjalan dengan baik...rezeki pun lancar..malah naik pangkat...

Terapi dan pengisian nur pengasih tingkat tinggi ini terbuka untuk semua yang mahukan kehidupan yang baik..hubungan dengan manusia yang baik..ditempat kerja...anak isteri..calon pasangan..insya Allah mustajab. Terus emel rahmaniah999@gmail.com untuk mendapatkan maklumat/pertanyaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ibu Duit Inti Karomah