Ahad, 17 Julai 2011

Pengalaman Murid Belajar Ilmu Hikmah yang seterusnya...

Salam sejahtera.
Alhamdulillah. Segala puji hanya bagiMu Ya Allah.

Sekian kalinya, saya diberikan lagi amanah dan tugas untuk menyempurnakan pengisian ilmu hikmah kepada beberapa orang lagi murid yang telah membuat temujanji dengan saya.

Syukur segalanya berjalan lancar. Alhamulillah dalam kesibukan ini saya mempunyai masa yang sangat baik untuk saya manfaatkan bersama murid yang datang. Istilah guru-murid dalam Islam adalah sangat luas. Ketahuilah apabila kita telah mengajar suatu ilmu walau sedikit kepada saudara seagama kita atau orang bukan Islam kita telah menjadi guru kepadanya.

Istilah terdekat dengan guru ialah pembimbing dan pendidik. Saya selaku pembimbing, berdasarkan ilmu yang saya perolehi sama ada secara ijazah dengan guru zahir atau ilmu langsung daripada Allah, berasa sangatlah bersyukur dengan HASIL positif yang diterima oleh murid yang datang menerima pengisian ilmu hikmah.

Pengisian ilmu hikmah

Tidak sesekali sama kesannya dengan pengisian tenaga dalam atau ilmu-ilmu kebati pertama nan. Dalam mempelajari ilmu hikmah atau batin yang kedua pentingnya selain daripada yang pertama iaitu ilmu itu harus berdasarkan Al Quran dan Hadis, ilmu itu juga haruslah tidak bertentangan dengan dua sumber terbesar dan terutama tersebut. Ia haruslah menjunjung kebenaran Al Haq bukannya penyamaran dan penipuan.

Insya Allah, bagi yang datang atau mereka yang telah datang sudahpun menyaksikan dan merasakan bahawa ilmu hikmah yang dianjurkan di sini bukanlah ilmu yang serba asing atau serba aneh membuatkan kita menjadi sakti. Tetapi hanyalah menjadi hamba Allah yang soleh dan taqwa. Ilmu yang benar termasuk ilmu hikmah atau ilmu amalan hikmah akan membawa kepada makrifah kepada Allah yang membawa kepada suatu keadaan yang adil dan wajar.

Seorang yang telah menerima pengisian ilmu hikmah telah men-smskan saya bahawa ia menyatakan betapa bersyukurnya beliau kerana kini hatinya mampu untuk solat dengan khusyuk dan hatinya tenang sekali berbanding dahulu. Rasa seronoknya ibadah. Itulah yang kita hendakkan dalam hidup yang singkat ini. Beruntunglah bagi mereka yang belajar ilmu yang benar membawa kepada makrifah. Asas permulaan kepada menuju makrifah ialah ketetapan hati yang antara cirinya ialah ketenangan hati dan jiwa.

Begitu juga seorang murid lagi yang belajar ilmu kebatinan yang muluk2 guna ayat suci tetapi hasil yang dia dapat ialah semakin kuat dan banyak amalan dalam silibus ilmu batin tersebut diamalkan (hatta ayat al quran) hatinya kian resah, bangkit kemarahan dengan mudah dan suka bersengketa. Tak dapat istiqomah ibadah dan manis seronoknya ibadah. Dengan kembalinya beliayu ke jalan Allah mula beramal dengan Al Quran hatinya mula tenang dan segala gangguan mula lenyap. Dan ditambah dengan pengisian ilmu hikmah dan bimbingan ruhani, dengan rahmat Allah segala kebaikan dan ketenangan meningkat berganda-ganda. Itulah yang kita hendak hasil daripada belajar ilmu kebatinan atau hikmah.

Ilmu hikmah ini juga mempunyai ilmu keselamatan tetapi bukan untuk ditunjuk dan diminta2 sewaktu waktu yang tidak memerlukan.

Alhamdulillah baharu selesai tadi saya mengisi dan membimbing seorang murid dari Johor Bahru dan dia sudha pulang dengan wajah yang berseri-seri dan teramat puas dan tenang. Berubah sangat riak wajahnya selepas itu. Saya pun rasa tenang dan lapang setelah melaksanakan tugas dan amanah. Saya bukan sekadar memberi nota, malah membimbing secara personal dan detail. Malahan nota yang diberikan juga diperincinkan hasil amalan yang diamalkan sejak lama dan ditambah dengan wirid kombinasi ayat selawat dan doa tertentu bersumberkan Al Quran dan Hadis serta doa daripada ilham yang murni.

Insya Allah, saya masih membuka pengajian pengisian dan bimbingan ilmu hikmah ini, seluas-luasnya, walaupun ramadhan insya Allah. Harta boleh dicari ilmu yang benar sekali dalam hidup pun belum tentu ditemui. Dan insya Allah kini saya sedia berkongsi dan menyampaikan antara ilmu yang benar dan haq tersebut.

Saya menyeru murid lama agar berkongsi pengalaman dengan saya dengan emel. Saya yakin banyak yang mereka perolehi sepanjang beramal dan memanfaatkan ilmu hikmah untuk diri keluarga dan masyarakat. Ini sebagai penguat azam bagi yang belum atau masih berkira-kira hendak belajar. Ia berbeza tidak sama dengan kursus atau pengisian ilmu lainnya dimana-mana. Murid lama juga boleh terus berhubung dengan saya agar saya dapat bermel edisi kemaskini.

Alhamdulillah versi ilmu hikmah akan terus dikemaskini dari semasa ke semasa dan dihantar via emel bila tiba waktunya yang sesuai dan mencukupi.

Ilmu Allah itu luas jangan sempitkan dengan kejahilan kita.

Insya Allah.

SMS /Hubungi bila-bila masa

(0176601490)

atau emel utk pertanyaan dan perkongsian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ADA PADLOCK DI ATAS BATANG LEHER TOK GURU

ADA PADLOCK DI ATAS BATANG LEHER TOK GURU Salah satu kes yg pernah saya tangani ialah kes gangguan keatas seorang Tok Guru yg terkenal.  Pad...