Jumaat, 12 Januari 2024

Ulasan Filem Pendekar Awang

Di Sebalik Filem Pendekar Awang : Kekuatan dan Kelemahan 

Oleh : Ustaz Tobib Ali

1. Sebuah filem adalah bahasa visual sekalipun tanpa dialog dan kata-kata.

2. Namun filem yang baik itu mestilah mempunyai keseimbangan antara visual dan dialog. 

3. Filem Pendekar Awang terbitan Studi Kembara merupakan sebuah filem anti imperialisma kedua selepas Mat Kilau. 

4. Justeru dapat dikatakan Pendekar Awang merupakan filem patriotik dan kenegaraan. 

5. Kekuatan Pendekar Awang terletak pada aspek ceritanya yang mudah difahami. Ceritanya mudah iaitu memberikan perlindungan kepada perjalanan Tok Gajah.

6. Kekuatannya yg kedua ialah halangan dan rintangan dlm usaha itu apabila British menerusi askar upahannya yg diketuai oleh Kapten Syres bertindak memburu Tok Gajah dan orang-orangnya.

7. Halangan dan rintangan ini menimbulkan konflik ke permukaan naratif filem ini. Kekuatan ketiga terletak kepada roh filem ini yg begitu padu dan nekad iltizam mempertahankan tanah air.

8. Inilah menjadi penekanan yg begitu ekstrem dlm filem ini apabila banyak babak memaparkan pidato khutbah yg adakalanya nampak berulang-ulang dlm menyatakan penolakan kpd imperialis. 

9. Kekuatan keempat terletak kepada konsistensi dan kejelasan imej dan watak Kapten Syres apabila dipaparkan babak perjanjian Iluminati dgn bertopeng bagai. 

10. Simbol mata dajal  dan lilin menorah dipaparkan begitu jelas sekali. Serangan ke atas  kerajaan Turki Uthmaniyyah juga dikatakan drp puak Iluminati ini utk menegakkan NWO atau Tatanan Dunia Baru.

11. Ramai rakyat Malaysia beranggapan NWO sekadar sebuah teori konspirasi. Sebenarnya ia memang sebuah konspirasi terancang bukan cakap-cakap kosong yg dapat dipersendakan dan dianggap tiada.

12. Nama Ratu Quen disebut berulang kali. Sesuatu yg kita tak dpt jumpa dlm buku teks sejarah sekolah bahawa semangat imperialis bukan semata-mata nak merampas hasil bumi atau menyebarkan kristian tetapi juga atas semangat perjuangan Iluminati mereka.

13. Kekuatan kelima terletak kepada pernyataan semangat jihad dan bertaburan ayat-ayat al Quran dan kalimah takbir dilontarkan para watak pejuang  yg biasa disebut oleh Briged al Qassam dan juga para pendekar Nusantara sebelum memanah sangat indah sekali. 

14. Strategi bumi hangus British yg membakar dan membunuh orang kampung kerana gagal menemui Tok Gajah begitu berkesan divisualkan walau nampak berulang-ulang dlm beberapa babak.

15. Kekuatan keenam kewujudan watak pejuang wanita juga begitu mengasyikkan. Kelihatan begitu indah barisan perang pejuang lelaki dan wanita berganding bahu memanah dan melontarkan ubat bedil serta menggunakan senjata api menembak penjajah. 

16. Intrig filem ini terletak kemuncak apabila Pendekar Awang membelasah Kapten Syres. Kapten Syres juga tergamak menembak pasukannya sendiri yang terdiri daripada tentera Sikh hingga mereka meninggalkan sang kapten sendirian berhadapan maut.

17. Watak penjahat upahan British berbangsa Cina juga dilepaskan dan bersumpah tidak akan menzalimi bangsa Melayu lagi lantaran terhutang nyawa selepas kalah dlm pertempuran yg hampir meragut nyawanya. 

18. Kelemahan filem ini ialah kenapa tidak diberikan kpd penonton sebarang visual lakaran negeri Pahang kerana pada awal filem dinyatakan landasan utama plot filem ni berkembang adalah mencari Tok Gajah hidup-hidup di Kampung Cha. Masalahnya pengarah atau penulis skrip naskhah ini gagal menggunakan elemen berteka teki ini dan agak kurang berfungsi mewujudkan babak mencari kampung Cha itu. 

19. Kelemahan kecil lain spt kesilapan watak pejuang wanita memegang golok yg mana hulunya ke bawah mujurlah kepandaian tukang besi yg membuat sarung yg mempunyai penahan agar bilah tidak mudah terlepas drp sarungnya! 

20. Dan kejanggalan Tok Gajah sentiasa memegang tombak hingga hujungnya diacukan secara tak sengaja kpd lawan bicaranya. 

21. Kesimpulannya keseluruhan filem Pendekar Awang adalah terbaik semua aspek sinematografi, pencahayaan, pewarnaan, aspek seni tempur dan kamera yg tidak bergegar serta kekemasan pengeditan khususnya pada babak babak kemuncak. 

22. Bayangkan soldadu British berperang dgn pendekar dlm hutan pada waktu malam? Kelebihan yg padu meskipun hakikatnya tradisi perang dahulu berlangsung pada waktu siang dan waktu malam kedua pihak akan beristirehat utk esoknya pula! -UTA

Rate : 9/10 Bintang.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ADA PADLOCK DI ATAS BATANG LEHER TOK GURU

ADA PADLOCK DI ATAS BATANG LEHER TOK GURU Salah satu kes yg pernah saya tangani ialah kes gangguan keatas seorang Tok Guru yg terkenal.  Pad...