Isnin, 17 Oktober 2011

Sekeras Mana Hati Manusia

Salam sejahtera. Seminggu lepas jadual saya agak sibuk dengan kerja rutinan dan tugas asasi serta kerja-kerja merawat sesiapa yang berkehendak. Dalam beberapa kes ini, saya menerima kes kecemasan, seorang suami yang mengurung diri dalam rumahnya kerana berselisih faham dengan isteri. Si suami tidak mahu berjumpa sesiapapun hatta ibunya sendiri. Saya pun terpaksa mengorek sebab musababnya apabila dminta untuk membantu. Sebab ringkasnya ialah berlaku ketidaksefahaman dan berlaku komunikasi yang kasar antara dua belah pihak hingga memungkinkan si suami tidak tahan lagi lantas tidak membenarkan isterinya sendiri masuk ke dalam rumah dan sanggup mengurung diri sendiri. Mereka berharap benar pertolongan saya. Saya hanya mengingatkan yang dapat menolong dan membantu hanyalah Allah sahaja. Kita ini ikhtiyar dan alat sahaja untuk mencapai maksud. Belum sempat saya buat apa-apa saya menerima berita kematian. Terpaksa pulang terus ke kampung halaman, Atok umurnya mencecah 83 tahun akibat sakit tua mati dalam keadaan sujud. Saya berikhtiyar semasa dalam perjalanan di dalam kereta memohon agar Allah melembutkan hati si suami yang keras hati tersebut. Degil sungguh dia. Apabila isterinya berbual dengan saya, sudah beberapa kali si suami cuba mengelar lehernya dengan pisau dapur. Terkejut juga saya. Tatkala ini hanya telefon sahaja pihak polis atau pihak hospital agar suatu jalan terbaik dapat dilakukan. Mana tahu sedang enak tidur tiba-tiba sahaja suami naik 'syeikh' menerkam memenggal leher isteri dan anak-anaknya? Kita mungkin rasa tak MUNGKIN berlaku tetapi kita tetap kena waspada kerana ada kes demikian pernah berlaku. Saya pun tidak senang juga apabila mahu merujuk kes begini kerana apa-apa berlaku tentulah melibatkan saya pula nanti. Apapun Allah memakbulkan doa saya apabila si suami lembut hati beberapa hari selepas itu terhadap isteri dan membenarkan isteri balik ke rumah dan berbaik semula. Perkara ini melibatkan hati, namun benarlah hati mana tak lembut kalau sudah kena doa yang baik?Sekeras mana hati manusia apabila menerima pancaran rahmat dan kasih sayang Allah melalui doa saudara seagama dari jauh yang tidak diketahui oleh orang yang didoakannya.Syukur alhamdulillah.

*Suatu pengajaran buat kita bagi perawat jangan fikirkan logik, saya sendiri tidak fikir logik, yang penting ikhtiyar dan terus berdoa serta tawakal insya Allah adalah jalan keluar daripadaNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ADA PADLOCK DI ATAS BATANG LEHER TOK GURU

ADA PADLOCK DI ATAS BATANG LEHER TOK GURU Salah satu kes yg pernah saya tangani ialah kes gangguan keatas seorang Tok Guru yg terkenal.  Pad...