Sabtu, 20 Ogos 2011

Gangguan Jin dan Sihir berterusan di bulan Ramadan

Salam sejahtera. Dalam bulan Ramadan Yang Mulia ini, saya bercadang mahu berehat sahaja daripada sebarang aktiviti merawat. Namun panggilan telefon dan cerita daripada pesakit membuatkan saya bersemangat hendak membantu. Dan kini sudah ada beberapa kes saya uruskan yang melibatkan rasukan dan sihir berulang. Semalam, saya menerima 1 panggilan daripada seorang ibu dari Kuala Lumpur.

Saya sudah berada di kampung bagi menyambut 10 hari terakhir Ramadan meminta si ibu untuk dating berjumpa saya selepas raya sahaja. Tetapi apabila si ibu terus sahaja menceritakan perihal anaknya yang bukan sahaja tidak mahu solat langsung malah suka memaki hamun Allah Ta'ala di atas beberapa takdir kehidupan yang tidka boleh diterimanya. Sementelah pula si anak suka membeli dan memakai pakaian berwarna merah dan hitam sahaja. Selepas tamat SPM, si anak terus duduk di rumah dan mengasingkan diri daripada lingkaran sosialnya. Malahan dengan saudaranya sendiri pun dia bersikap pasif dan defensif. Ini membuatkan si ibu berasa bimbang. Apabila saya cuba merisik dengan lebih dalam lagi sejarah si anak ini, si ibu menceritakan asalnya dahulu dia bersekolah agama. Rajin solat, mengaji dan ada ramai kawan-kawan. Entah mengapa prestasinya merosot sehinggakan dia gagal mengurus emoisnya sendiri sehingga tidak mahu hadir ke sekolah. Terpaksalah si ibu membuat keputusan 'menukar' aliran sekolahnya daripada sekolah agama ke sekolah kebangsaan.

Di sekolah kebangsaan sikapnya masih tidak berubah juga. Malahan makin teruk dengan sikap pendiam dan antisosialnya. Namun seperkara yang menarik perhatian saya, si anak ini suka bermain facebook. Sejak dari sekolah agama dia mengenali facebook dan itulah yang dihadapnya siang malam sampai dia bertukar sekolah dan selepas SPM. Selepas SPM, dia cuba memohon matrikulasi namun dia gagal mendapat tempat. Sudahnya si anak ini mengamuklah depan ibunya. Bukan marahkan ibunya tetapi marahkan Allah Ta'ala. Katanya tak guna dia bersolat mengaji belajar agama tetapi dia gagal mendapat apa yang dia cita-citakan. Si ibu cuba menasihati memujuk anaknnya tetapi gagal. Dari sehari ke sehari anaknya bersikap lagi tertutup dan pendiam hanya mengadap facebook sepanjang harinya. Saya kata kepada ibunya, kalau begitu dia bukan tak ada kawan, dia sudah tentu ramai kawan dalam facebook itu tetapi kawan di alam maya tanpa hubungan sosial yang melibatkan reality dan pancaindera yang zahir. Si ibu mula sebak apabila acapkali dia mengatakan anaknya kerap memaki hamun Allah ta'ala. Saya hanya mampu beristighfar sambil merenung jauh ke dalam diri saya. Si ibu bersungguh memohon saya dating ke rumahnya.

Sekarang anaknya mengidap obesity akibat bergantung kepada ubat sakit jiwa yang dibekalkan oleh hospital. Itulah diagnosis meeka. Mungkin kecelaruan tingkah laku dsb. Saya melihat ini sebagai suatu bentuk ujian dan kiffarah Allah. Ingat muda lagi tak boleh dapat kiffarah kah?Kalau Allah nak bagi kiffarah atas kesalahan kita, pada usia bila pun dia boleh bagi dalam berbagai bentuk. Gelisah, resah tak tenang-inilah yang dikatakan oleh ibunya kepada saya, acapkali tentang anaknya. Saya berada jauh di Kedah, saya hanya mampu mendoakan sahaja. Kalau dalam kaedah rawatan saya, remaja ini perlu kita beradap dengannya. Tetapi ibunya menyatakan anaknya tidak mahu jumpa sesiapa pun yang tidak dikenalinya. Ustazkah, muallijkah, perawat Islamkah, bomohkah semua dia tak mau jumpa. Melainkan, kata ibunya, saya dating kerumah mereka tanpa pengatahuan anaknya dan terus rawat anaknya bila terserempak. Dalam kaedah saya remaja ini pertama perlu diberi air pelembut hati supaya dia dengar cakap kita. Bukan susah pun nak buat, bacakan saja Yassin niat Allah lembuatkan hatinya. Kedua, kita pujuk dia bersembang dengan kita. Yakinkan dia sebab manusia ini makhluk sosial, sejauh manapun dia mahu mengasingkan diri dia akan tertarik juga untuk melakukan hubungan sosial dan komunikasi dengan orang lain jika kena cara dan masanya. Ketiga, kita cuba berikan galakan kepadanya agar dia bercakap apa sahaja terutama apakah yang dia inginkan dalam hidup ini dan apakah yang paling disukainya dan paling dibencinya. Dengar sahaja dia bercakap dahulu. Sambut apa yang dia cakap dengan kata-kata dorongan, ransangan, persetujuan dan empatik.

Jangan sesekali menguasainya terlebih dahulu. Biasanya dalam sela-sela masa ini kita dapat kesan apakah kondisinya itu disebabkan gangguan mental jiwa yang semata-mata gangguan jiwa atau pun gangguan jiwa yang disebabkan oleh gangguan jin dan makhluk halus. Saya merenung keluar jendela, sambil menghela nafas panjang menyebut nama Allah yang Maha Agung…
Dalam kes rasukan dan sihir yang dibawa kepada saya, saya dapat membuat keputusan begini. Gangguan jin tidak berhenti walaupun di bulan Ramadan. Apa yang disabdakan nabi merujuk syaitan bukannya jin.
Saya mendapat pengajaran bahawa dalam kes sihir berulang bukan sahaja pesakit harus dibersihkan malah juga kediamannya. Rawatan sihir berulang perlu ditumpukan agak lebih lama, lebih banyak doa perlu dibacakan dan rawat rehat rawat rehat kena diamalkan bagi melihat perkembangan pesakit. Ada pesakit yang bila jumpa perawat hilang sakitnya. Sama dengan saya, pesakit ini pun apabila naik sahaja tangga ke rumah saya, sakitnya terus hilang. Sakit yang mencucuk pedih dan segala macam rasa sakit pada lengan tangan dan kedua belah kakinya bagai terangkat pergi. Dan itulah diadukannya kepada saya….sudah jenuh dia berubat…namun kes it uterus berulang…bersambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ADA PADLOCK DI ATAS BATANG LEHER TOK GURU

ADA PADLOCK DI ATAS BATANG LEHER TOK GURU Salah satu kes yg pernah saya tangani ialah kes gangguan keatas seorang Tok Guru yg terkenal.  Pad...